Een gezonde bruine kleur van de zon bestaat niet

Bruinen, bakken, bronzen: in de zon liggen om een bruine, gebronsde kleur te krijgen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Maar het wordt ook steeds duidelijker dat hier veel gevaren aan zitten. Hoe zit dit precies en waarom is een bruine kleur van de zon ongezond?

Inhoudsopgave

  • Waarom is bruin worden ongezond?
  • In de zon liggen: wat zijn de nadelen?
  • Hoe kan je wél gezond bruin worden?

Waarom is bruin worden ongezond?

Wanneer je huid in aanraking komt met de straling van de zon, zet het automatisch een proces van bescherming in gang. Door de verbranding van je huid loop je namelijk DNA-schade op. Tijdens het herstellen en ter bescherming van deze schade maakt je huid meer melanine aan. Melanine kun je zien als eens soort ‘kleurstof’ van de huid. Wanneer er meer melanine aanwezig is wordt deze kleurstof, of pigment, donkerder van kleur. Hierdoor ben je beter beschermt tegen de straling van en verbranding door de zon. Ondanks dat je dan dus beter beschermd bent, blijft het in eerste instantie een reactie op de DNA-schade aan je huid.

“Dat is het moment waarop ‘bruin worden’ echt gevaarlijk kan worden”

Wanneer deze schade té groot wordt, wanneer je dus te vaak en te lang in de zon of onder de zonnebank hebt gelegen, kunnen er veranderingen (zogeheten mutaties) plaatsvinden in het DNA. Dat is het moment waarop ‘bruin worden’ echt gevaarlijk kan worden. Wanneer er namelijk mutaties in je DNA plaats gaan vinden, kunnen onbekende deeltjes zich gaan samenvoegen en zich uiteindelijk als huidkanker aandienen. De meest gevaarlijke variant hiervan heet maligne melanoom.

In de zon liggen: wat zijn de nadelen?

Het grootste nadeel van in de zon liggen is dus een heel serieus nadeel: de mogelijkheid dat je een vorm van huidkanker ontwikkelt. Sommige vormen zijn niet zo gevaarlijk, maar de variant hierboven, maligne melanoom, is agressief en dus wel gevaarlijk. Hij ontstaat uit zo’n groepje gemuteerde pigmentcellen. Omdat ze zich makkelijk verspreiden is de kans op uitzaaiingen naar andere delen van het lichaam best groot. Je kunt je voorstellen dat het daarom snel mis kan gaan, als de uitzaaiingen zich bijvoorbeeld naar de lymfeklieren of organen verplaatsen.

Huidveroudering


Behalve dus een verhoogde kans op huidkanker kan in de zon liggen ook het proces van huidveroudering versnellen. De straling UVA dringt diep door in de huid en tast het bindweefsel aan. In bindweefsel zitten onder andere de stoffen elastine en collageen, die zorgen voor een soepele en stevige huid. Wanneer deze stoffen minder aanwezig zijn krijg je de bekende verschijnselen van huidveroudering: rimpels, slappere huid, dunnere huid, een grauwere kleur en droge huid.

Hoe kan je wél gezond bruin worden?

Maar kun je dan helemaal niet lekker én gezond in de zon zitten? Zeker wel. Als je maar voor voorbereiding en bescherming zorgt. Allereerst is het goed om te weten welk huidtype je hebt. Lichte huidtypen lopen sneller verbranding en schade op dan donkerdere huidtypen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid melanine/pigment die je huid van nature heeft, zoals we eerder in deze blog uitlegden. Wanneer je minder melanine/pigment in je huid hebt en dus een lichtere huidskleur hebt, is het belangrijk om eigenlijk zodra je de zon in gaat te beginnen met het smeren van een zonnebrandmiddel. Het liefst kies je ook een middel met een hogere SPF: de Sun Protection Factor. Zorg dat je het middel royaal op je huid aanbrengt. Geen klein laagje dus, want dan gaat de beschermingsfactor meteen een stuk omlaag.


Maar ook met een donkerdere huidskleur is het belangrijk om te smeren. De UVA-straling van de zon dringt tot diep in de huid door en daar vindt ook schade plaats, ongeacht hoeveel pigment er in bovenste huidlaag zit. Je hebt alleen door de donkerdere kleur van je huid net iets meer en langer natuurlijke bescherming.
Blijf tijdens het zonnen of het buiten zijn ook regelmatig bijsmeren om het effect van de bescherming in stand te houden. In de zomer is het bovendien verstandig om tussen 12.00 en 15.00 in de schaduw te blijven en beschermende kleding te dragen.

Aanbevolen blogs

Natuurlijke zonnebrandcrème vs. Chemische zonnebrandcrèmeLees blog »
Welk huidtype heb ik? Kom er hier achter en ontdek hoe snel jouw huid verbrandt.Lees blog »
Een gezonde bruine kleur van de zon bestaat nietLees blog »